38 weken zwanger

Standaard

38+1 weken zwanger aangepastVandaag  ben ik precies 38 weken zwanger. De afgelopen week heb ik wat minder goed geslapen door mijn angst om te bevallen tijdens de feestdagen, maar die zijn nu gelukkig (bijna) voorbij.

Met 36 weken ben ik met zwangerschapsverlof gegaan en dit had geen moment later moeten zijn. De afgelopen twee weken zijn me behoorlijk zwaar gevallen. Hoewel mijn buik al goed begon te groeien vanaf een week of 34, merk ik eigenlijk de afgelopen twee weken pas welke effecten dat heeft op mijn lichamelijk (en soms ook geestelijk) welbevinden. Die buik zit nu ontiechelijk in de weg en het lopen gaat nu zo moeizaam dat ik slechts een blokje omga als ik de hond moet uitlaten; lopen door het park zit er voorlopig niet meer in en in plaats daarvan pak ik dan maar de fiets. Verder ben ik blij dat ik ruim op tijd mijn ring heb afgedaan, want mijn vingers lijken – vooral ’s nachts en ’s ochtends vlak voor het opstaan wel twee keer zo dik als gebruikelijk door het extra vocht dat ik vasthoud. Ik moet er op zijn minst twee keer per nacht uit om naar de w.c. te gaan en dit is er, sinds het plaatsen van de klossen onder het bed, niet gek veel makkelijker op geworden. Al vanaf de helft van mijn zwangerschap heb ik last van brandend maagzuur en heb regelmatig achteraf spijt van wat ik gegeten heb: iets zoets, iets zuurs, iets pittigs… Ondanks dat ik voorheen geen grote melkdrinker was, vliegen de liters melk er nu doorheen (werkt bij mij goed om het brandend maagzuur nog enigszins onder controle te houden).

Hoewel het natuurlijk een romantisch beeld oproept zo’n dikke buik onder de kerstboom, heb ik vooral moeite ervaren met het feit dat ik veel rekening heb moeten houden met wat ik wel en niet kon eten en drinken: die lekkere rode wijn moest ik laten staan en dit jaar stonden er geen carpaccio en tiramisu op het menu. De aanstaande grootouders, bij wie wij altijd de feestdagen doorbrengen, waren ook totaal niet in de feeststemming en werden (en worden) totaal in beslag genomen door de op handen zijnde geboorte van hun eerste kleinkind.

Met kerst hebben we een poultje opgezet. Familieleden mogen geld zetten op de geboortedatum en het geboortegewicht. Mijn schoonmoeder heeft in ieder geval verloren voor wat betreft de geboortedatum. Zij dacht dat het 30 december al zover zou zijn. Eén van mijn zwagers dacht vandaag… Ikzelf heb een gooi gedaan naar 4 januari, maar dat is werkelijk nergens op gestoeld. Ach, we zijn er in ieder geval klaar voor. Voor zover je er klaar voor kán zijn natuurlijk.

So, what do you think?

