Een jasje uitdoen

Standaard

De dinsdag na mijn bevalling ontmoette ik voor het eerst onze kraamverzorgster. Zij gebruikte diezelfde dag nog een uitdrukking, die ik nog nooit gehoord of gelezen had; ze zei dat ik na mijn bevalling ‘een jasje had uitgedaan’. Later die week bleek dat ik er mijn eigen interpretatie aan gegeven had.

Ik heb me tot dan toe nog nooit zo rauw en naakt gevoeld als in de week na de bevalling. Niets aan mij was nog heilig of geheim en mijn hart leek te klein voor wat ik nu voelde voor mijn man en onze dochter. Mijn pantsertje – of jasje zo je wilt – lag aan diggelen. Een aantal keren heb ik aan mijn man gevraagd om niet door te vragen en het te bewaren voor als we alleen waren. Die kraamtranen hoefde niemand anders te zien!

Ik legde mijn man uit wat ik onder het gezegde ‘een jasje uitdoen’ had verstaan en hij moest er een beetje om lachen. Hij vertelde me dat het betekent dat je een grote lichamelijke inspanning hebt verricht. Dat klopt natuurlijk ook, al vind ik mijn eigen interpretatie net iets mooier.

Een gedachte over “Een jasje uitdoen

So, what do you think?

