Baby ‘must-haves’ (1)

Standaard

Het verzamelen van een baby-uitzet voelde voor ons alsof we voor het eerst naar de middelbare school zouden gaan en alles gingen kopen wat er op de boekenlijst stond voor het geval je iets niet kocht en het toch heel erg nodig bleek te hebben. Je koopt veel te veel en gebruikt uiteindelijk maar een kwart van wat je hebt aangeschaft.

Ik ben nu 3,5 maand moeder van N. en nu we samen onze draai een beetje hebben gevonden, kan ik een lijstje maken met baby must-haves en baby must-not-haves; spullen die we niet of nauwelijks gebruiken.

Must-not-haves

1. Kruikzakken: de kraamverzorgende zei ons al de eerste dag dat ze daar niet meer mee mogen werken, omdat het gevaar van lekken te groot is. In plaats hiervan gebruikte ze een hydrofiele luier om de kruik in te wikkelen en legde ze daar een dikke knoop in, die ze naar de baby toe legde. Daarbij komt dat we maar heel kort een kruik hebben gebruikt (niet langer dan twee weken).

2. Navelbandjes: hierover was wat discussie. Mijn schoonmoeder zei dat we navelbandjes moesten gaan gebruiken omdat zij dit ook bij haar twee zoons gedaan had en niet bij haar dochter en dat haar dochter uiteindelijk een navelbreuk had opgelopen. De kraamverzorgende zei dat ze al heel lang geen navelbandjes meer gebruiken en dat het navelstompje het beste aan de lucht kan drogen. We hebben de navelbandjes dus uiteindelijk niet gebruikt. N. heeft een prachtige navel.

3. Krabwantjes: de krabwantjes heb ik alleen in het begin een paar keer gebruikt als gewone wantjes als het koud was buiten en ik met haar naar buiten ging, maar we hebben ze (nog) niet hoeven gebruiken omdat N. jeuk had en zichzelf openkrabde (afkloppen!).

4. Neuspeer: wat een onding is dat zeg; het werkt voor geen meter. Vaak pulken we de snotjes er gewoon zelf uit.

5. Badolie: de kraamverzorgende zei dat we beter geen badolie in het badje konden doen in verband met het inslikken van water door de kleine waar dan ook badolie in vermengd zou zitten.

Nu wat meer persoonlijke must-not-haves.

6. Fopspeen: je krijgt fopspenen vaak gratis in ‘blije-dozen’. Onze N. wil niets van een fopspeen hebben. De enige fopspeen die ze nog een beetje in haar mond wilde houden, was die van Avent (de meest lelijke, als je het mij vraagt). Omdat het mij wel handig leek dat N. een speen fijn zou vinden, heb ik ook nog andere merken gekocht om te proberen. Nu heb ik twee Avent spenen, twee Bibi. twee Difrax en een Mam speen en N. doet er helemaal niets mee.

7. Een wandelwagen: we hebben best een tijdje rondgekeken voor een wandelwagen/kinderwagen die we mooi en handig vonden. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een Binque Daily van Koelstra. De reiswieg vindt ze helaas niets, ook na herhaaldelijk proberen niet. Nu moet ik eerlijk bekennen dat mijn schoonouders een tweedehands Mutsy hebben staan en daarin lijkt ze het wel naar haar zin te hebben. Prik mij maar lek.

Must-haves

1. Hydrofiele luiers, monddoekjes, washandjes: hier kan je er bijna niet genoeg van hebben. Wat de hydrofiele luiers betreft vragen wij ons af waarom volwassenen zich daar niet meer mee afdrogen: niets droogt zo goed als een hydrofiele luier.

2. Voedingskussen: ik heb het voedingskussen al tijdens mijn zwangerschap gebruikt om comfortabel te kunnen liggen met mijn dikke buik. Nu gebruik ik hem bij het voeden; het zorgt voor een goede houding en zo ook dat ik N. goed kan aanleggen. Verder gebruiken we het ook als we N. slapend in de box willen wegleggen. N. ligt graag op haar zij en dat kan mooi als ze in het holletje van het voedingskussen ligt.

3. Hoppediz Bondolino draagzak: omdat we geen auto hebben en ik verwachtte veel onderweg te zijn én omdat ik gelezen had dat dragen door veel moeders en baby’s als fijn wordt ervaren, wilde ik heel graag een draagzak hebben. Eerst heb ik nog gedacht aan een draagdoek, maar het ingewikkelde vouwen en knopen weerhield me ervan. De Bondolino is één van de meest verkochte draagzakken en ergonomisch voor ook hele kleine baby’s. De Bondolino is heel eenvoudig te gebruiken en N. zit er heerlijk in. Ik gebruik hem eigenlijk altijd als ik met N. op stap ga, ook omdat ze de reiswieg dus niets vindt. Ze weegt nu ergens tussen de 6 en 7 kilo en ik laat zo een uur de hond uit met haar in de draagzak op mijn buik zonder dat ik last krijg van rug, schouders of benen. N. kan lekker om zich heen kijken, maar valt vaak al snel in slaap. De draagzak was niet goedkoop, maar is zeer de moeite waard gebleken.

Image4. Baby gym: toen N. ongeveer 7 of 8 weken was, begon ze echt meer interesse te tonen in dingen om zich heen en wilde ze wat meer gaan ‘spelen’. Twee weken daarvoor had ik via Amazon een baby-gym van Skip Hop Treetop Friends besteld. Hier zit ook een tummy-time kussentje bij. Vanaf het begin vindt N. het ding geweldig. De bogen zijn heel makkelijk te verwijderen en de beestjes die erbij zitten, kunnen op verschillende manieren aan de bogen, maar ook aan de speelmat bevestigd worden.

Image5. Babyfoon: ik zit ’s avonds, nadat ik N. op bed heb gelegd, toch een stukje rustiger t.v. te kijken nu ik kan horen of ze huilt of niet. We hebben een aantal babyfoons de revue laten passeren, mede omdat ik graag een babyfoon met camera wilde. In eerste instantie hadden we een IP camera van Foscam besteld. Hiermee kan je via WiFi op een smartphone, tablet of PC/laptop je kindje zien. Het beeld was geweldig en met bereik natuurlijk geen probleem, maar het geluid was vreselijk slecht, ook zat er een irritante tik in het apparaat. De IP camera toen maar teruggestuurd en een peperdure Luvion Grand Elite besteld. Geuid was goed, beeld aardig, maar het bereik was ronduit bagger. Nu hebben we een Philips Avent babyfoon zonder beeld, maar het bereik is fantastisch (deze werkt ook op Dect net als de Luvion); zelf op de hoek van de straat hebben we nog bereik. We denken erover om deze (veel goedkopere babyfoon) straks uitbreiden met een IP camera.

6. Badinzet: in eerste instantie vond N. in bad gaan maar niets, totdat ik erachter kwam dat ze zitten in een zogenaamde Tummytub wel heerlijk vond. We bedachten ons dat ze het misschien vervelend vond dat ze in het badje niets onder zich voelde en hebben vervolgens de badinzet geïntroduceerd. Gelijk vond ze het heerlijk om in bad te ‘zitten’ (het is meer hangen). Toen ze nog wat kleiner was, moesten we haar nog wel vasthouden in bad, omdat ze nog te veel naar beneden gleed in de inzet, maar nu is ze zo groot dat ze stevig zit (binnenkort is het badje volgens mij te klein…).

7. Waka Sleep Aid (App): omdat N. nog wel eens van zichzelf wakker schrok, hebben we een app gedownload op onze iPhones en iPad waarop je het zogenaamde white noise (weergegeven door een föhn) kan aanzetten. Je kan een tijd instellen waarna het geluid vanzelf stopt en je kan er zelfs voor kiezen om een hartslag te laten afspelen. Andere geluiden die je kan kiezen, zijn bijvoorbeeld het geluid van regen of de zee.

8. Een rammelaar die makkelijk vast te houden is: in de loop der tijd hebben we veel knuffels voor N. gekregen, maar die zijn vaak te groot en zwaar voor N. om goed vast te kunnen (blijven) houden. De afgelopen twee weken is ze enorm vooruit gegaan in het gericht grijpen naar dingen, het vasthouden en naar haar mondje brengen. Ik wilde dus iets voor haar wat zacht was, niet te groot en wat ze makkelijk zou kunnen grijpen en vast kon blijven houden. Het is een rammelaar van de HEMA geworden. Ze vindt dat ding werkelijk geweldig.

Image9. Een schommelstoel: toen ik thuiskwam met N. uit het ziekenhuis had mijn schoonvader een schommelstoel in onze slaapkamer gezet. Elke avond voed ik N. hierin, lees ik haar voor en valt ze in mijn armen in slaap terwijl we zachtjes wiegen. Dit is vaak echt een genietmoment voor mij.

Heb jij dingen voor de kleine gekozcht die je nog nooit gebruikt hebt of heb je juist iets voor de verzorging van je baby waar je niet zonder zou kunnen? Laat het me weten in de comments!

Signature

So, what do you think?

